Her får du en detaljeret gennemgang af regler og praktisk know-how for færge- og togoverfarter. I denne guide vil du finde alt, hvad du skal vide for at overholde de relevante regler og undgå almindelige fejl under transporterne.
Hvad er færgereglen og hvornår skal bruge den?
Færgereglen er en vigtig del af lovgivningen for vognmænd og chauffører, som bruger færge- eller togtransport i deres daglige arbejde.
Færgereglen betyder, at en regulær daglig hviletid (11 timer!) kan afbrydes højst 2 gange i forbindelse med ombord– og frakørsel til/fra færge eller tog. Afbrydelserne må sammenlagt højst være 1 time.
Skulle opholdene være længere end en time samlet, gælder de almindelige regler for hviletider, og særlige dokumentationskrav træder i kraft.
Hvis du som fører har ledsaget et køretøj ombord på færge eller tog i forbindelse med afholdelse af en regulær daglig hviletid, skal virksomheden indsende dokumentation herfor, fx i form af kopi af færgebillet.
Markeringen af starten på tog-/færge-handlingen skal angives, før chaufføren slukker motoren ombord på færgen/toget.
Herunder kan du se hvordan du starter/afslutter tog-/færge-handling i VDO DTCO 4.1 menuen:
Hvordan undgår jeg beskeden "Bevægelseskonflikt" på tog- eller færgerejser?
Fra og med DTCO 4.1 skal færge-/togindstillingen generelt aktiveres ved hver tog-/ færgeoverfart (selv ved korte overfarter) for at undgå beskeden "Bevægelseskonflikt".
Denne ændring svarer til den aktuelt gældende version af Forordning (EU) 2016/799.
Registreringen af færge/tog afsluttes, så snart:
- tog-/færgefunktionen deaktiveres i menuen,
- førerkortet udtages, eller
- køretøjet kører i mindst ét kalenderminuts varighed.
Det er derfor vigtigt, at du ved slutpositionen under transporten kontrollerer, om færge-/togindstillingen er aktiv, eller om færge-/togpiktogrammet er synligt i DTCO 4.1/4.1a-displayet.
Hvad sker der ved bugsering?
Hvis dit køretøj bliver bugseret eller transporteret, skal du sørge for at aktivere færge-/togindstillingen. Dette er nødvendigt for at undgå beskeden "Bevægelseskonflikt".
Bevægelseskonflikt opstår f.eks. når der ikke registreres kørsel fra systemet, men via GNSS-antennen registreres at køretøjet flytter sig via satellit-signalerne.
Vigtige overvejelser under lange transporter
I forbindelse med den regulære daglige hviletid eller reducerede ugentlige hviletid skal føreren have adgang til en sovekabine, en køje eller liggeplads, der er til dennes rådighed.
For så vidt angår regulære ugentlige hviletider gælder denne undtagelser kun for færge- og togrejser, hvor:
- rejsen efter planen varer 8 timer eller længere, og
- føreren har adgang til en sovekabine på færgen eller i toget.
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.